tisdag 6 november 2012

Bortskämda barn

Åh jag blir tokig! Galen och frustrerad! Leksakstidning på posten , julklappsönskningar och födelsedagsönskningar! Det är mysigt att se förväntningar och förhoppningar i barnens ögon ! Vad kommer tomten med i år?! Men efter att nu haft en diskussion om iPhone och surfplattor är det inte fullt lika gulligt! Jag vet att de är barn , att de ännu inte hunnit lära sig om värdet på allt och de kan inte förstå allt som vuxna bestämmer . Men trots det så tycker jag att det är så trist ! - jag vill ha en iPhone !!! - men vet du att det kan jag säga direkt att den här julen blir det ingen iPhone. - määäh! Varför inte ? - du behöver ingen telefon ! - men ***** har ju en och ****** har ju en !! - ja men det är dens föräldrar som bestämmer det , ni är 5,6,7 år och ni behöver ingen telefon ! Vad ska ni ha den till? - ringa !! Spela spel ! - men ni har ju speldosor med flera 100 spel ?! - jaha ... Då vill jag ha en surfplatta !!! Gaaaaaahhhh!! Alltså jag vet att man är olika och gör olika men jag fattar inte varför en liten människa på bara ett gäng år inte kan få vara barn! Få leva i en likvärdig med dockor, lego, tecknat och låta fantasin bereda ut sig , vara kreativa och vara ute ! Nej idag ska de redan i lågstadiet ha egna plattor , dataspel, tvspel, telefoner och diverse teknikprylar som inte gör annat än att få de understinulerade och glömmer bort att tänka själv ! Nu säger jag inte att de aldrig ska få spela ett dataspel eller se på tv ! Men märker inte fler än jag hur tekniken tar över ? Hur vi låter oss styras utan att själv behöva vara intelligent och tänka ? Gps istället för kartläsning, Google istället för allt :P Jag vill lära mina barn värdet av pengar , det handlar inte om att få allt man pekar på ! Allting kostar pengar och det är tack vare jobb & slit man får ihop pengar ! I det stora hela : tacksamhet !! Det finns alltför många barn som kommenterar kompisarnas leksaker med ' har du bara' eller har inte du ens?' osv Än så länge är mina barn med i tanken att man kan få olika mycket saker för en viss summa , man kan få EN dyr sak eller fler mindre dyra saker ! Jag mår dåligt att höra ' mäh varför fick inte jag ... Får jag bara ett paket' det låter så illa !! Så nej här blir det varken surfplatta eller iPhone till kidsen ! Istället satsar jag på bla lego som bidrar till kreativitet , byggande , tänkande , utformande ! Sällskapsspel där man tillsammans samspelar ned varann ( social träning) böcker , kläder , pyssel för återigen kreativitet! Vi äger ett Wii och det kan komma att bli något nytt sånt med men av de spel som finns gillar jag faktiskt detta : smurfdans , de dansar lika som snutarna så de rör sig via spelet ! Bowling, tennis, baseball ! Och nej jag sitter givetvis inte och säger allt detta för barnen men jag försöker ge dem hintar och steg att förstå och uppskatta :) Jag tycker inte om bortskämda barn och jag tänker göra allt i min makt för att lära mina barn och än så länge tycker jag de är duktiga/ vettiga ! De blir glada för ett par strumpor eller ett sudd för att de är glada att få något i huvudtaget - tacksamhet! Blir spännande att se hur det blir när de blir äldre ;) vi har säkert tufft jobb framför oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar